Zoals bij meer organisaties te zien is, bestond de bestaande CRM-oplossing bij de gemeente Rotterdam uit verschillende applicaties. Het gebruik hiervan varieerde per afdeling. Dit levert vaak meerdere problemen op voor een organisatie. Denk aan overhead bij het wijzigen van gegevens, onzekerheid over de kwaliteit van gegevens en een onduidelijk zicht op de opslaglocatie van informatie.
De ontwikkeling om alles naar een centrale omgeving te brengen en organisatie breed in te zetten is een flinke stap in de goede richting. Zo werden zes applicaties vervangen door één nieuwe. Hiervoor werd er gekeken naar één implementatiepartner voor de volledige ondersteuning van Microsoft Dynamics 365. Deze partner moest kunnen voldoen aan de functionele en niet-functionele eisen en wensen vanuit de gemeente. En werkt vanuit hetzelfde gedachtegoed en dezelfde principes als de Common Ground*.
“Common Ground is de informatiekundige visie waarmee gemeenten collectief de informatievoorziening eenvoudiger, flexibeler en slimmer gaan inrichten. Met de herinrichting van de informatievoorziening kunnen gemeenten hun dienstverlening en bedrijfsvoering ingrijpend verbeteren.”Organisaties hebben vaak de neiging om voor ieder proces een andere applicatie aan te schaffen. Hierdoor wordt een IT-landschap in veel gevallen onnodig gecompliceerd, terwijl de doelstelling van technologie is om ons leven juist makkelijker te maken.
Bij 2at moedigen we iedere organisatie daarom aan om meer vanuit een platformstrategie te denken. En zo diverse bedrijfsprocessen integraal samen te brengen. Dit zorgt voor een generieke werkwijze, waarin uw organisatie kiest voor een datamodel in plaats van een puntoplossing. Op deze manier wordt het mogelijk om de kracht van data echt goed te kunnen benutten en data gedreven te werk te gaan. De beschikbare data is zo namelijk veel beter onder controle.
Ook maakt data gedreven werken het eenvoudiger om, als (semi)publieke organisatie, écht toegevoegde waarde te bieden voor ondernemers, studenten en burgers, omdat er veel effectiever en doelmatiger samengewerkt kan worden.
Eén van deze platformen is Dynamics 365. Dynamics 365 is de CRM-oplossing binnen het Microsoft Business Platform die een organisatie aan de hand van service-, verkoop- en marketingtools in staat stelt om snel en duidelijk een klantbeeld te vormen. Deze oplossing beschikt onder andere over tools om bedrijfsprocessen te optimaliseren, accurate rapportages te faciliteren en diverse integraties te realiseren. Daarmee kan Dynamics 365 echt bijdragen aan een beter functionerend Nederland.