Lotte werkt als Solution Architect bij 2at. Maar hoe ziet het werk van een Solution Architect er eigenlijk uit? En welke oplossingen ontwerpt zij voor haar klanten? Je komt het te weten in dit korte interview.
Ik heb geen gemiddelde werkdag, elke dag is anders! Maar als ik op kantoor ben, begin ik tussen 8.00 en 8.30 uur. Ik neem dan eerst een kop koffie om goed wakker te worden, maak een praatje met collega’s, lees mijn mail en bekijk mijn agenda. Vervolgens is het tijd om mijn acties te bekijken. We hebben een digitaal bord waarop alles staat, wat er in de sprints moet gebeuren. Deze taken maak ik concreet en persoonlijk, in mijn eigen lijst in OneNote.
De ochtenden gebruik ik verder voor uitzoekklussen en ander denkwerk. De middagen werk ik aan taken, zoals het inrichten van een procescatalogus. In zo’n catalogus kunnen verschillende processen voor een klant worden ingericht. Dit gebeurt met low-code, zodat het eenvoudig nog zelf aan te passen is.
Andere dagen ben ik de hele dag in bespreking. Of ik werk op locatie bij een (potentiële) klant. Zo’n dag kan gepland zijn om bijvoorbeeld te bespreken waar een organisatie op IT-gebied tegenaan loopt. Er is dan vaak al een gesprek geweest met een van onze customer succes managers. Maar ik ga dieper in op de oplossingen.
Of ik geef demo’s, vaak samen met een collega. We laten dan aan toekomstige klanten zien wat we kunnen bouwen, of aan bestaande klanten wat we hebben gebouwd. Bijvoorbeeld een studentenportaal of een procescatalogus. In het laatste geval is het vaak een lange dag, als een werkbezoek bijvoorbeeld in Heerlen of Enschede is. Dan ben ik laat thuis!
Bij de Open Universiteit heb ik verschillende processen ingericht. Zo bouwden we bijvoorbeeld een systeem, om aanvragen te verwerken voor voorzieningen bij functiebeperkingen. Hierbij kun je denken aan voorleessoftware bij dyslexie.
Dit neemt zowel de medewerkers, als de studenten werk uit handen. Het systeem toetst de protocollen en checkt of bij de aanvraag voldoende informatie is ingevuld. Ontbreken er gegevens? Dan is dat meteen zichtbaar.
Een ander voorbeeld van een proces is het aanvragen van een betalingsregeling door studenten. Hierbij wordt door het systeem getoetst wat er mogelijk is. Deze kijkt bijvoorbeeld naar betaalachterstanden. Op deze manier kan veel geautomatiseerd worden.
Het is handig dat we totaaloplossingen ontwerpen, zoals bij de Open Universiteit. Hierin komen al deze verschillende processen samen. Uit eigen ervaring weet ik namelijk hoe vervelend het kan zijn wanneer je als student met veel verschillende systemen te maken hebt.
Wat ik nog wel wil zeggen is dat ik mij snel thuis voelde bij 2at. Er hangt een sfeer waarbij je je welkom voelt. Ik ben in december begonnen en in januari gingen we met een groep op skivakantie. Ik ging meteen mee en daardoor heb ik mijn collega’s goed leren kennen.
Verder vind ik het fijn dat iedereen goed bereikbaar is bij 2at. Er werken zo’n 50 mensen, verdeeld over 3 teams. Best een aantal, maar toch is iedereen goed te vinden. Al met al heb ik het goed naar mijn zin en werk ik graag nog aan veel mooie projecten mee!
Ook werken bij 2at? Bekijk hier onze vacatures.