Effectiever werken aan de energietransitie met het Power Platform

Tennet durft van wel

De energiesector is constant in ontwikkeling, en als netwerkbeheerder van zowel Nederland als grote delen van Duitsland heeft TenneT hier haar handen vol aan. Het bedrijf worstelt al langer met een onderbezetting, en dit is één van de oplossingsrichtingen die al gerealiseerd is. TenneT was op zoek naar digitale oplossingen die specifiek op de situatie waren afgemeten, en heeft in 2at de geschikte partner gevonden. Door combinaties te maken van slimme technologie en diepgaande kennis van de situatie heeft 2at voor Tennet het onderstaande weten te realiseren:


  • Versneld onboardingsproces
  • Effectievere samenwerking tussen hoofdkantoor en uitvoering
  • Geoptimaliseerde persoonlijke aan de hand van kunstmatige intelligentie
  • Volledige digitalisering van de werkprocessen


Benieuwd hoe wij dit hebben gedaan?
In de volgende sectie leggen wij dit verder uit.

Met de markt mee in transitie

De situatie

TenneT is een vooruitstrevende organisatie, en wist dat zij moderne problemen aan moesten pakken met moderne oplossingen. 2at heeft voor hen een aantal apps ontwikkeld die ervoor zorgen dat werk slimmer, sneller en beter gedaan kan worden. Deze apps betekenen voor TenneT onder andere dat nieuw personeel sneller opgeleid en gekwalificeerd is, waardoor deze medewerkers sneller volledig inzetbaar zijn. Ook zijn rapportages door middel van dashboards altijd compleet en verloopt communicatie tussen afdelingen efficiënter.

Kunstmatige intelligentie beheert de planning op basis van kwalificaties en reisafstand. Daarnaast worden acute gaten in de planning opgevuld om tijd zo optimaal mogelijk te benutten. Mede door deze toepassingen blijft TenneT een moderne onderneming die schakelt naar de behoeften van de markt. Hieronder vindt u een uitgebreidere uitleg over de werking en toepassing van de gerealiseerde applicaties.
Tennet logo

Benefits and features

Customer success – TenneT

2at heeft voor TenneT een combinatie gemaakt van applicatie bouw en Zaak Centraal om een optimale werkomgeving te faciliteren en tot wel 30% efficiënter te werken.

Dit wordt gedaan door het behalen van een aantal belangrijke pijlers.

Gestroomlijnde communicatie
Doordat alle aanvragen in hetzelfde portaal verwerkt worden heeft de buitendienst altijd de nodige informatie en communiceren zij eenvoudig met de binnendienst
Datagedreven werken was nog nooit zo makkelijk
Zaak Centraal gebruikt de kracht van data. Je hebt altijd overzicht in de statussen van lopende zaken inclusief signalering waar actie noodzakelijk is. Daarnaast bieden analyses en rapportages inzage in de algemene prestaties van zaaktypes, zodat structurele verbetering continu plaatsvindt.
Snellere inzetbaarheid nieuw personeel
Door de LeerApp wordt het certificeringstraject voor nieuwe medewerkers verkort van 2 jaar naar enkele maanden

Benut alle functionaliteiten

Durf van wel

  • PlanningsApp
  • ExecutieApp
  • LeerApp
  • Voorbereidende documentatie portaal voor aannemers
  • Werk- en Schakelplannen tool
  • Congestiemanagement App

Planning is niet langer meer handmatig en ingewikkeld. Slimme technologie kan werknemers op basis van certificeringen en bekwaamheden zo efficiënt mogelijk indelen. Hierdoor kan TenneT met dezelfde mensen, meer realiseren.

De ExecutieApp vormt één centraal punt voor alles wat de werknemers in de uitvoering moeten weten. Zo komen zij altijd goed beslagen ten ijs en wordt ieder project zorgvuldig afgerond.

De LeerApp zorgt voor een efficiëntieslag. Waar een nieuw personeelslid normaal twee jaar de tijd nodig had om een certificering te behalen gebeurt dit nu in enkele maanden. Hierdoor zijn zij sneller van grote waarde voor TenneT.

Sneller de juiste werkzaamheden uitwerken, plannen en uitvoeren, dat is waar deze applicatie voor staat. Met deze tool kunnen externe partijen, zoals hoofdaannemers al hun graaf-, hijs- en werkplannen opmaken.

De Werk- en Schakelplannen tool zorgt ervoor dat projectvoorbereiders van onderhoud zelf plannen maken over welke apparatuur er in welke volgorde aan- en uitgeschakeld moet worden. Hierdoor zijn zorgvuldigheid en veiligheid gewaarborgd.

De Congestiemanagement App houdt het stroomnet in balans. Door slimme technologieën worden overschotten en tekorten snel opgelost door te schakelen met grootverbruikers of opwekkers.

Download de volledige case

Er is nog veel meer te ontdekken

Iedere organisatie brengt andere uitdagingen en omstandigheden mee, waardoor iedere situatie opnieuw bekeken moet worden. Bij 2at leveren we dan ook alleen maar maatwerk. Wél kunnen we zo nu en dan elementen van andere projecten opnieuw inzetten in soortgelijke situaties. Benieuwd wat we voor TenneT hebben gedaan, en of dat ook op uw organisatie van toepassing kan zijn? Lees er alles over via de uitgebreide case hieronder:

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Durf van wel

Wij vertellen u graag meer over onze manier van werken en staan u altijd te woord voor vragen. Onze collega Peter kan u alles vertellen met betrekking tot deze case of methodieken die in deze case zijn behandeld en daarmee ook van meerwaarde kunnen zijn voor uw organisatie. Vol het onderstaande formulier in of neem gerust  contact op!
Behoefte aan meer informatie
Om verder te kunnen gaan, voer gegevens in bij de gemarkeerde velden.
Om verder te kunnen gaan, voer gegevens in bij de gemarkeerde velden.

Peter Ruiter
Peter Ruiter peter@2at.nl
Contact Reykjavikstraat 1
3543 KH Utrecht
030-8008000
contact@2at.nl
Contact Reykjavikstraat 1
3543 KH Utrecht
030-8008000
contact@2at.nl