Hoe Nationaal Coördinator Groningen de inspectie van duizenden huizen volledig onder controle kreeg

Nationaal Coördinator Groningen (NCG)

Inwoners van het aardbevingsgebied in Groningen moeten veilig kunnen wonen, werken en leren. Daarom werkt de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) aan het inspecteren, versterken en verduurzamen van gebouwen. Dit gebeurt met aandacht en respect voor bewoners en de omgeving, met als doel een sterk, aantrekkelijk en toekomstbestendig Groningen.
De NCG is een advies- en uitvoeringsorganisatie die duizenden woningen en gebouwen in het Groningen-gasveldgebied inspecteert en bouwkundig versterkt. Daarnaast zorgt de NCG voor de selectie, aansturing en evaluatie van marktpartijen die betrokken zijn bij dit proces.

Een tijdrovend en foutgevoelig inspectieproces

De uitdaging

De inspectiefase van de NCG was aanvankelijk een complex en inefficiënt proces. De planning en uitvoering van inspecties verliepen via Excel-bestanden, wat leidde tot:
  • Verwarring en fouten door een gebrek aan standaardisatie
  • Vertragingen in de planning en uitvoering
  • Inefficiëntie bij het coördineren van inspectieteams en bewoners
Het inspecteren van duizenden gebouwen is een ingrijpend proces dat nauwkeurige coördinatie vereist. Een inspectieteam bestaat uit meerdere experts, en het plannen van een afspraak moet rekening houden met zowel de beschikbaarheid van inspecteurs als die van bewoners. Dit maakte de planning van inspecties een enorme uitdaging.


Een geautomatiseerd inspectieproces

De oplossing

2at heeft de inspectiefase van de NCG volledig opnieuw ingericht en geautomatiseerd. Op basis van een grondige informatieanalyse hebben we een nieuwe werkwijze ontwikkeld, waarbij processen zijn gestandaardiseerd en geoptimaliseerd met behulp van Microsoft Dynamics en een maatwerk planningstool.

De voordelen van de nieuwe werkwijze:

Efficiënte inspectieplanning – Inspectieteams geven online hun beschikbaarheid door, waardoor inspecties bij de bewoners aan tafel snel en efficiënt ingepland kunnen worden.

Gestandaardiseerd proces – Door een duidelijk gedefinieerde workflow te implementeren, verloopt elke inspectie volgens een vast proces, met een eenduidig resultaat.

Dankzij deze oplossing verloopt de inspectie nu volgens een helder proces, van planning tot oplevering van het inspectierapport.

Het inspectieproces in stappen

De oplossing

  1. Toewijzing van adressen aan inspectiebureau
  2. Koppelen van afspraaktypen aan een adres
  3. Plannen van kennismakingsgesprek met bewoner
  4. Inplannen van inspectieafspraken
  5. Uitvoeren van de inspectie
  6. Opstellen van inspectieplan door inspectiebureau
  7. Bespreken van het inspectieplan met de bewoner
  8. Verkrijgen van akkoordverklaring
  9. Uitvoeren van een inspectie
  10. Start herstelwerkzaamheden

    Wat kan 2at voor uw organisatie doen?

    Durf te vragen

    Wij vertellen u graag meer over onze manier van werken en staan u altijd te woord voor vragen. Onze collega Noortje kan u alles vertellen met betrekking tot deze oplossing of methodieken die in deze case zijn behandeld en daarmee ook van meerwaarde kunnen zijn voor uw organisatie. Vul het onderstaande formulier in of neem gerust contact op!

    Om verder te kunnen gaan, voer gegevens in bij de gemarkeerde velden.
    Om verder te kunnen gaan, voer gegevens in bij de gemarkeerde velden.

    Noortje Molenaar
    Noortje Molenaar 06 -14994223 noortje@2at.nl
    Contact Reykjavikstraat 1
    3543 KH Utrecht
    030-8008000
    contact@2at.nl