Innovatie in de publieke sector met het Microsoft Platform

Kennisdelingssessie

Als publieke organisatie heb je volop te maken met uitdagingen en spanning op tal van onderwerpen. Voortdurend moet je kunnen balanceren tussen enerzijds het belang van vernieuwing en efficiëntie, en anderzijds het beschermen van je publieke waarden. Het Microsoft-platform biedt organisaties de mogelijkheid om hier op een juiste manier mee om te gaan. En dat gaan we in deze sessie bespreken.

Deze sessie is ideaal voor: 
  • Informatiematiemanagers, business users, CIO’s, managers dienstverlening of soortgelijke functies in het publieke domein
  • Datum: 25 juni 2024
  • Tijd: van 16:00 - 20:00
  • Locatie: Helix - Utrecht, Leidsche Rijn

Over de sessie

Het Microsoft-platform biedt organisaties zoals gezegd de mogelijkheid om op een juiste manier met al deze uitdagingen om te gaan. Het helpt je wendbaar te blijven en de beschikbare technologieën in te zetten voor het realiseren van oplossingen op allerlei gebieden, zoals:

  • - Het verbeteren van je dienstverlening
  • - Procesoptimalisatie, van het WOZ-bezwaarproces tot aan het parkeervergunningproces
  • - Het vergemakkelijken van samenwerking met burgers, ondernemers en ketenpartners
  • - Het snel faciliteren van ad-hoc samenwerkingen rondom onderwerpen zoals duurzaamheid


Tegelijkertijd helpt het je te voldoen aan de verwachtingen op het gebied van compliance en privacy. Wij begrijpen als geen ander dat jouw organisatie niet alleen staat in deze zoektocht en bieden tijdens deze sessie een platform om van elkaar te leren, kennis en ideeën uit te wisselen, nieuwe inspiratie op te doen en vragen te stellen aan experts. 

Hieronder vind je een overzicht van onze experts binnen het publieke domein en thema’s die we onder andere gaan bespreken:

Innovatie in de publieke sector

Dave Kiwi (25 min)

Het idee dat de publieke sector achterblijft bij het genereren van innovatieve oplossingen voor maatschappelijke problemen is een misvatting. Een effectieve implementatie van deze ideeën kan echter problematisch zijn. Dynamische politieke belangen, strikte regelgeving, bureaucratische structuren en een risicomijdende cultuur zorgen ervoor dat de legitimiteit van innovaties vaak ter discussie staat. Dit beperkt de ruimte voor radicale verandering in de praktijk aanzienlijk, waardoor goede ideeën soms stranden of resulteren in onwerkbare oplossingen. Het zijn van een 'agent of change' binnen de publieke sector betekent dat jouw rol niet alleen het opstellen van solide plannen en de uitvoering daarvan omvat, maar juist ook het actief benutten en vormgeven van de 'ruimte voor verandering'. In de aanloop naar zijn dissertatie zal Dave Kiwi inzichten delen uit zijn onderzoek naar de legitimatie van innovatie binnen de publieke sector.

Onze klanten van overheid aan het woord

Het belang van goede relaties

Gemeente Utrecht (15 min)

Het Vastgoedbedrijf van de gemeente Utrecht (VGU) is een belangrijk onderdeel van de gemeente Utrecht dat verantwoordelijk is voor het vastgoed van de gemeente. Ze hebben dagelijks te maken met een grote diversiteit aan contacten en vervullen verschillende rollen. Het CRM helpt hen alle relevante contacten rondom een klant (huurder/aannemers) en/of pand inzichtelijk te maken. Zo beschikken medewerkers altijd over de juiste context voordat ze een gesprek aangaan en is het eenvoudig om de juiste personen te vinden die ergens over geïnformeerd moeten worden.
Blijf wendbaar

Gemeente Hollands Kroon (20 min)

Gemeente Hollands Kroon werkt al jaren met zelfsturende teams en heeft ambitieuze doelstellingen als het aankomt op dienstverlening. Om hieraan te kunnen voldoen is het belangrijk dat de processen van de verschillende teams optimaal aansluiten bij de continu veranderende werkelijkheid. Het KIS helpt hen hierbij door hen zelf in staat te stellen processen eenvoudig te configureren en aan te passen. Zo worden medewerkers optimaal ondersteund bij het uitvoeren van hun werkzaamheden.

Een transparante gemeente

Gemeente Roosendaal (15 min)

De gemeente Roosendaal heeft het verbeteren van de dienstverlening hoog op de agenda staan. Een onderdeel hiervan is dat zij het voor hun bewoners zo eenvoudig mogelijk willen maken om de juiste (persoonlijke) informatie te vinden. Met de introductie van het burgerportaal MijnRoosendaal zijn hier grote stappen gezet. Het biedt daarnaast ook transparantie naar de burgers.

Hyperautomation en gemeentes

Microsoft (30 min)

AI, RPA en procesmining zijn termen die we regelmatig horen en die een bron van potentie zijn. Het is niet altijd even eenvoudig om de toepasbaarheid binnen je eigen organisatie direct te zien. Deze sessie is erop gericht om aan de hand van praktische voorbeelden de mogelijkheden van deze technologieën voor publieke organisaties te tonen.

Het PowerPlatform & governance

2at (30 min)

Het PowerPlatform biedt enorme kansen voor organisaties om flexibel en wendbaar te blijven en geeft tegelijkertijd de business een grotere rol bij IT-vraagstukken. Het inrichten van de juiste governance is echter een must om ervoor te zorgen dat je enerzijds de waarde optimaliseert en anderzijds je applicatielandschap beheersbaar blijft, en dat ook je privacy en security gewaarborgd blijven en je blijft voldoen aan de gestelde eisen zoals de BIO, NIS2 en AVG. In deze sessie lichten we toe hoe je dit als organisatie kunt aanpakken.

Wilt u meer weten over innovatie in de publieke sector met het power platform?

Schrijf uzelf in!

Dus, als u geïnteresseerd bent om nieuwe kennis op te doen over de mogelijkheden van bestaande platforms, ervaringen uit te wisselen en casussen te bespreken, nieuwe inspiratie en inzichten op te doen, en vragen te stellen aan experts, dan is deze sessie echt iets voor uw organisatie.
Om verder te kunnen gaan, voer gegevens in bij de gemarkeerde velden.
Om verder te kunnen gaan, voer gegevens in bij de gemarkeerde velden.

Contact Reykjavikstraat 1
3543 KH Utrecht
030-8008000
contact@2at.nl
Relatie- management voor publieke organisaties
Relatiemanagement is voor zowel de overheid als het onderwijs dé sleutel tot succes. Meer dan ooit is het cruciaal om goed te begrijpen wat er bij uw stakeholders speelt, en technologie kan dit proces vereenvoudigen én verbeteren.
×