Een betrouwbare en klantgerichte gemeente

Transparante processen

Om als gemeente een goede dienstverlening te kunnen bieden, dien je enerzijds je processen goed op orde te hebben en hier transparant over te zijn. Anderzijds is het belangrijk flexibel en prettig in het contact te zijn. Dit vraagt om slimme dienstverlening die beide aspecten combineert. Een burgerportaal kan hierbij een belangrijke rol spelen door te zorgen voor transparantie, toenemende mogelijkheden van selfservice en tijd- en plaats onafhankelijke ondersteuning. Meer informatie over de voordelen van een burgerportaal vindt u hieronder.

  • Vergroot de transparantie
  • Meer regie voor de inwoners en ondernemers
  • Draagt bij aan de digitalisering van de dienstverlening
Verder kijken dan de vraag - 2at

Leg de regie bij de burger en faciliteer transparantie

Waarom een burgerportaal?

Een burgerportaal biedt inwoners transparantie en regie doordat zij inzicht hebben in hun eigen gegevens en gebruik kunnen maken van toenemende selfservicemogelijkheden. Het portaal zorgt ook voor een prettige ervaring in het contact met de gemeente door inhoud die speciaal is afgestemd op de wensen van de inwoner en ondersteuning die tijds- en plaats onafhankelijk is. Doordat er meer online wordt afgehandeld, blijft er meer tijd over voor menselijk contact waar dit nodig is. Om een burgerportaal succesvol te implementeren en te laten gebruiken, zijn er een aantal aandachtspunten.

Hoe implementeer je succesvol een burgerportaal

Wat zijn de aandachtspunten of waar moet je rekening mee houden

Implementatie van een burgerportaal kan cruciaal zijn voor de verbetering van de gemeentelijke dienstverlening, mits het op de juiste manier aangepakt wordt. Het is belangrijk om actief input te zoeken bij inwoners, flexibiliteit en aanpasbaarheid in te bouwen, het portaal te integreren in een bredere strategie voor dienstverlening en belangrijke ketenpartners te betrekken.
Bouwen voor burger
Bouwen voor gebruiker
Je bouwt het niet voor jezelf. De informatie die op het portaal wordt ontsloten moet waarde toevoegen voor de inwoners en ondernemers. Ga dus als gemeente actief op zoek naar input bij je inwoners.
wendbaarheid overheid
Focus op wendbaarheid
Zorg bij de opzet van het portaal dat je een wendbaar portaal realiseert zodat het ook in de toekomst kan aansluiten bij nieuwe wetgeving, behoeftes en technologische ontwikkelingen
integratie strategie dienstverlening
Passend in je strategie
Het portaal is slechts een van de kanalen via waar een inwoner interactie met de gemeente heeft. Zorg dat het burgerportaal onderdeel is van een bredere strategie rondom dienstverlening
Ketenpartners betrekken gemeente
Betrek ketenpartners
Betrek belangrijke ketenpartners in een vroeg stadium. Waarschijnlijk is de informatie die je wilt tonen op het portaal niet alleen maar informatie die jezelf in huis hebt. Zorg voor een duidelijk strategie die je met die partners kan delen.

Een burgerportaal op basis van Microsoft Dynamics

De oplossing

Ons framework voor een burgerportaal op basis van het Microsoft-platform biedt gemeenten de mogelijkheid om eenvoudig te starten met een veilig en gebruiksvriendelijk portaal voor hun inwoners en ondernemers. Het portaal ondersteunt standaard inloggen via DigiD en eHerkenning, koppeling met de BRP, een chatbot, een eenvoudige navigatiestructuur, responsive design en een koppelframework waarmee we jullie kunnen ondersteunen bij het ontsluiten van informatie uit interne of externe systemen naar het portaal.

Doordat het portaal gerealiseerd wordt op het Microsoft-platform, is ook de beveiliging direct goed geregeld met een veilige cloud. Daarnaast komt alle data in uw eigen dataverse terecht, waardoor data, waar dat mogelijk en gewenst is, ook beschikbaar is voor andere processen binnen Microsoft-applicaties. Hierdoor kan het bijdragen aan het vereenvoudigen van uw architectuur.

Mijn portaal voorbeeld

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Neem contact op

Neem vandaag nog contact met ons op voor een demo van ons burgerportaal op basis van het Microsoft-platform. Ontdek hoe het u kan helpen om uw dienstverlening te verbeteren en uw processen te optimaliseren.
Om verder te kunnen gaan, voer gegevens in bij de gemarkeerde velden.
Om verder te kunnen gaan, voer gegevens in bij de gemarkeerde velden.

Noortje Molenaar
Noortje Molenaar noortje@2at.nl
Contact Reykjavikstraat 1
3543 KH Utrecht
030-8008000
contact@2at.nl
CRM Impact Canvas Succesvol CRM implementeren binnen de overheid
×