Het aantal partijen waarmee een overheid te maken heeft is gigantisch. Hoe houd je die allemaal tevreden? Hoe werk je goed samen? Professionele communicatie, coördinatie en samenwerking met alle belanghebbende vraagt om ander gedrag en ook om nieuwe structuren. Een gemeente is zoveel meer dan alleen de contacten met burgers. Denk aan contacten met bedrijven en organisaties, zustergemeentes, politie, zorg en brandweer, de politiek in Den Haag. U weet zelf vast nog wel een paar stakeholders. Om tot effectieve uitvoering van beleid te komen hebben we al deze partijen nodig en moeten deze relaties zorgvuldig betrekken. Een goed geïmplementeerde CRM-oplossing biedt uitkomst.
Goede omgang met uw relaties
De publieke sector heeft als geen ander te maken met uiteenlopende belangengroepen, diversiteit aan thematiek en vaak ook complexe en tegenstrijdige belangen. Relatiemanagement is dé sleutel tot het succesvol omgaan met deze dagelijkse uitdagingen. Het is namelijk van essentieel belang om goed te kunnen communiceren en anticiperen. Voorbeelden hiervan zijn het organiseren van banenmarkten, realiseren van opvang voor asielzoekers, het helpen van lokale ondernemers met schulden en het aardgasvrij maken van wijken. Ziet u het voor u: de scenario’s die zich kunnen ontwikkelen lijken eindeloos. En juist daardoor ook vaak onvoldoende ondersteund? Bekijk deze scenario’s eens en ontdek hoe u met een vlotte CRM een wereld te winnen heeft: CRM publieke organisaties kan ondersteunen. Belangrijke doelgroepen kunnen over het hoofd worden gezien, wanneer de communicatie niet compleet is of dat opvolging niet afdoende is. Dit kan leiden tot maatschappelijk onvrede of zelfs onrust.
Optimaliseer uw relatie
Relatiebeleid is het succesvolst als u deze integraal, maar wel flexibel organiseert. Elke situatie heeft een eigen doel en specifieke belangen. Hier moet rekening mee worden gehouden. Gelijkertijd is het belangrijk dat er consistent met persoonlijke data wordt omgegaan en dat een professioneel proces wordt gevolgd. Doelmatig en rechtmatig gaan dus hand in hand. Dynamics 365 van Microsoft is een van de CRM-oplossingen op de markt die de mogelijkheid biedt om uw relatiemanagement te optimaliseren.
Welke data komt bij elkaar?
Een goed geïmplementeerde Customer Relationship Management (CRM) oplossing biedt een organisatie breed die structuur. CRM biedt de mogelijkheid om totaaloverzicht te houden op alle relaties en helpt daarbij om deze optimaal te kunnen onderhouden. Maar hoe implementeer je succesvol een CRM-systeem als publieke organisatie? Het doel van een CRM-systeem is dus dat data integraal bij elkaar gebracht wordt en decentraal, op het juiste moment, ingezet wordt. Op deze manier is het mogelijk om de dienstverlening te personaliseren en binnen de organisatie de beschikbare data op een juiste manier af te schermen. Relatiebeleid moet u dus integraal organiseren en flexibel inzetten om zo doelmatig en rechtmatig te handelen op iedere situatie. Het is dus niet wenselijk dat relatiedata op meerdere plekken worden opgeslagen. Dat verhoogt weer het risico op inbreuken. Denk centraal, acteer decentraal.
Vind u dit een interessant onderwerp en wilt u hier meer over weten? Download hier onze whitepaper of neem contact op met Dave Kiwi.