05 maart 2024

Ik bouw applicaties om processen van klanten te digitaliseren - Claudia Pijpers (Developer)

Bij 2at werken we vanuit verschillende rollen aan projecten. Als developer ontwikkelt Claudia applicaties voor haar klanten. Maar hoe ziet dat er in de praktijk uit? En wat vindt zij het meest uitdagend aan het werk?

Kun je iets vertellen over jouw werk als developer bij 2at? Wat doe je precies?

Mijn werk als developer bij 2at is erg afwisselend. Het grootste deel van mijn werk bestaat uit het ontwikkelen van applicaties voor gemeentes, op projectmatige basis. Ik werk op dit moment voor het gemeente team, maar we hebben ook teams bij 2at die bijvoorbeeld voor onderwijs of andere publieke instellingen werken.

Wij werken vooral met het PowerPlatform van Microsoft waarin we applicaties bouwen om processen van klanten te optimaliseren en te begeleiden. Ik werk voornamelijk low-code, maar als het nodig is, pas ik ook code toe. Vaak is al door een solution architect een high-level oplossing bedacht en kan ik dit gaan realiseren. Daarin heb ik veel vrijheid in hoe ik de oplossing precies ga bouwen en kan ik ook altijd overleggen met de solution architect of andere collega’s.

Als developer heb ik veel contact met klanten. Om ervoor te zorgen dat ik als developer op de hoogte ben van de projecten waar ik aan werk, word ik vaak al in een vroeg stadium betrokken. En zit ik bijvoorbeeld ook bij gesprekken met klanten over wat zij precies willen, zodat ik later tijdens mijn ontwikkelwerk de juiste keuzes kan maken op basis van de wens en vraag van de klant.

Ook tijdens het bouwen heb ik vaak nog veel contact en overleg ik met klanten en collega’s om ervoor te zorgen dat we het probleem van de klant op de juiste manier oplossen. Daarnaast heb ik nog aanvullende taken, zoals het schrijven van documentatie, het maken en geven van presentaties en trainingen en het maken van demo’s voor aanbestedingen.

"Ik vind het leuk om uit te zoeken hoe we technisch iets kunnen realiseren en een probleem van een klant oplossen."


Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?

Elke werkdag is anders. ’s Ochtends begin ik meestal rond 8:30 uur. Ik begin mijn werkdag vaak met een praatje met collega’s, het lezen van mijn mail en het bekijken van mijn agenda voor die dag. Vervolgens start ik met het beantwoorden van supportvragen van klanten. Want ook dat hoort bij het werken aan projecten.

Meestal werken we aan één project tegelijk, zodat je daar goed op kan focussen en niet elke keer hoeft te schakelen. Hoe de planning er precies uitziet, verschilt wel per project. Als we aan een project werken, beginnen we de dag vaak met een stand-up (dagstart) waarin we in het team bespreken wat er die dag gedaan moet worden en of er nog vragen zijn. Vervolgens ga ik aan de slag met het ontwikkelwerk dat gepland staat.

Vaak heb ik tussendoor ook contact en afspraken met collega’s en klanten om af te stemmen wat en hoe we precies gaan bouwen. Afhankelijk van in welk stadium van een project we zitten, heb ik meer ontwikkel werkzaamheden of meer gesprekken met klanten op een dag.

Welk project waar je aan hebt gewerkt, is je bijgebleven en waarom?

Het project dat mij het meeste is bij gebleven, is het maken van een demo voor een grote aanbesteding waar wij met een team aan gewerkt hebben. We moesten in een korte tijd het proces van de klant snappen en hier zo snel mogelijk een applicatie voor maken die aansloot bij de vraag van de klant.

Wat dit erg uitdagend maakt, is dat je bij een aanbesteding weinig mogelijkheden hebt om vragen te stellen aan de klant. Hierdoor doe je veel aannames en is het voor je gevoel dus erg onzeker of je datgene maakt wat de klant zoekt. Of dat je de plank volledig misslaat. Tegelijkertijd geeft dit ook veel vrijheid in hoe je het gaat bouwen. Al met al vind ik dit soort uitdagingen erg leuk om aan te gaan.

Wat vind je het leukste aan je werk bij 2at?

Het leukste vind ik het om me te verdiepen in het probleem en de vraag van de klant en deze zo goed mogelijk te begrijpen. Om dit vervolgens op te lossen met een IT-technische oplossing die je zelf bouwt. Je bent echt betrokken bij het project. Van het formuleren van het probleem en de oplossing tot het beantwoorden van de supportvragen over de applicatie, die jij hebt helpen ontwikkelen.

Daarnaast vind ik de afwisseling die ik heb in mijn werkzaamheden erg fijn. Ook de vrijheid die wij krijgen op kantoor biedt voor mij veel kansen om mijzelf te ontwikkelen en om te ontdekken wat ik leuk vind om te doen.

Kun je een voorbeeld noemen van iets wat je hebt gebouwd? Welk probleem loste dit op voor de klant?

Voor een gemeente hebben wij een klant-contact (CRM) systeem gebouwd. Zij kunnen daarin de klantcontactgegevens en communicatie met hun klanten vastleggen, zodat deze gegevens voor de gehele afdeling inzichtelijk zijn.

Voorheen gebruikten zij Excel lijsten en waren mailtjes alleen terug te vinden in de mailbox van de betreffende medewerker. Hierdoor waren de communicatiegegevens van klanten versnipperd en hadden medewerkers geen totaalbeeld van wat er speelt rond een klant.

Met onze applicatie krijgen medewerkers een volledig klantbeeld, waardoor zij beter voorbereid de gesprekken aan kunnen gaan met de klanten. Dit verhoogt dan ook weer de klanttevredenheid.

Op welke manier past het werk als developer bij jou?

Ik vind het leuk om te puzzelen en problemen op te lossen. Analytisch denken gaat mij redelijk goed af. Daarnaast vind ik het leuk om uit te zoeken hoe we technisch iets kunnen realiseren en een probleem van een klant op te lossen. Tot slot vind ik het leuk om samen te werken in mijn team!

Ook werken bij 2at? Bekijk hier onze vacatures.  

Noortje Molenaar Auteur

Vraag een demo aan

Op zoek naar extra inspiratie?

Heeft de informatie op onze website je weten te triggeren of ben je op zoek naar specifieke informatie? Vraag dan eens een demo aan en laat ons in de opmerking weten waar je naar op zoek bent. Wij vertellen je graag meer over onze visie, strategie of kennis op het gebied van technologie.

Overig nieuws

Contact Reykjavikstraat 1
3543 KH Utrecht
030-8008000
contact@2at.nl