Lisette Ammerlaan wilde vroeger geen service delivery manager worden. Maar toch pakt deze dynamische rol bij 2at voor haar heel goed uit. In dit artikel lees je wat haar functie inhoudt en hoe haar dag eruit ziet.
Als je me vroeger had gevraagd wat ik later wilde worden, had ik waarschijnlijk niet geantwoord met ‘service delivery manager’. Mijn droom was altijd om mijn eigen modebedrijf te starten. Na mijn HBO-studie in bedrijfskunde was ik klaar om die sprong te wagen, maar de marktomstandigheden waren niet gunstig.
Toen kwam ik terecht in de wereld van ICT. Eerst als inkoper, daarna als manager inkoop en logistiek. Bij het bedrijf waar ik toen werkte, heb ik een Microsoft implementatie verzorgt met hun softwareleverancier. En ja, dan is de stap naar consultant zo gemaakt.
Eerst heb ik nog een uitstapje naar de eindgebruiker gemaakt, maar na een paar jaar ben ik service delivery manager geworden. In deze rol is het handig dat ik de inhoudelijke kennis, die ik als consultant heb opgedaan, kan meenemen.
Bij 2at vervul ik een veelzijdige rol, dit maakt het ook zo leuk. Enerzijds ben ik verantwoordelijk voor de waarborging van dienstverlening aan klanten. Anderzijds ben ik team lead van ons team dat voor klanten in het onderwijs werkt.
Als service delivery manager bewaak ik de projectflow. Wat ik hiermee bedoel? Ik zorg ervoor dat afspraken met de klant worden nagekomen, dat we als team het juiste resultaat leveren en dat we weten wat de meerwaarde is van onze leveringen. Hierbij signaleer ik eventuele risico’s en onderneem ik actie.
Daarnaast zorg ik ervoor dat het team zich kan focussen op hun werkzaamheden. En dat er een goede handshake is geweest tussen de developers en solution architects. Zo weet iedereen wat er van elkaar verwacht wordt. Ik blijf nauw betrokken bij de projecten. Hierbij krijg ik input van de customer succes manager en solution architect, zodat we een goede planning met de klant kunnen maken. Samen met het team zorgen we ervoor dat we doen wat we beloven.
Nou, daar vraag je me wat. Geen enkele dag is hetzelfde. Bij 2at is de rol van service delivery manager net iets breder dan ik gewend was. Maar om toch een indruk te geven.
Mijn dag begint met een flinke klim naar mijn kantoor (went nooit, maar de trap is beter dan de lift), gevolgd door een praatje bij de koffiecorner. Daarna check ik of mijn team klaar is voor de dag. Zijn werkzaamheden goed overgedragen, liggen we op schema en is er nog input van mij nodig? In de loop van de dag heb ik vaak gesprekken met klanten ingepland over bijvoorbeeld wensen of sprints. Het werk dat daaruit voorkomt plannen we meteen in binnen het team. Maandelijks heb ik ook serviceoverleg met klanten. Over wat er speelt, of aanvragen binnen SLA zijn opgelost en alles wat er verder ter tafel komt bij de bespreking van de rapportage.
Tussendoor check ik mijn mail, to do list en kijk ik of er nog nieuwe aanvragen zijn. Ik bekijk of de projecten nog op schema liggen, of ik signaleer iets wat om aandacht vraagt.
Ook bereid ik onze wekelijkse teammeeting voor met de customer succes manager. Elke 2 weken geeft een developer een kennissessie over wat we hebben opgeleverd bij de klant. Op deze manier houden we het hele team betrokken bij alle klanten.
Wat ik het leukste vind aan mijn werk is de diversiteit ervan. Zo zit je met een collega in gesprek over punten waar diegene tegenaan loopt. Vervolgens heb je het met een klant over de aanvraag van een nieuwe sprint. En schakel je met een solution architect om te bekijken wat er nodig is om een klant van dienst te zien. Altijd vanuit een breed perspectief gezien.
Ik heb klanttevredenheid hoog in het vaandel staan. En ik vind het fijn om korte lijnen te hebben en de klant zo snel en goed mogelijk van dienst te zijn.
Wat het ook leuk maakt, is dat we een jong en dynamisch team hebben (ja, ik ben een van de oudste). We zijn altijd met elkaar bezig om het onderwijs beter te maken en kennis te delen. We leren elke dag en daar krijgen je binnen 2at ook de ruimte voor.
Ook werken bij 2at? Bekijk hier onze vacatures.