18 januari 2024

Geen dag bij 2at is hetzelfde - Lotte van Noort (Solution Architect)

Lotte werkt als Solution Architect bij 2at. Maar hoe ziet het werk van een Solution Architect er eigenlijk uit? En welke oplossingen ontwerpt zij voor haar klanten? Je komt het te weten in dit korte interview.

Hoelang werk je bij 2at en hoe heb je de beginperiode ervaren?


Ik werk nu bijna anderhalf jaar bij 2at. Het begin was hectisch. Maar dat kwam ook doordat er nog veel collega’s thuis waren door Corona. Het moment dat ik instapte was wel goed. Ik kon namelijk meteen beginnen aan een groot project van de Open Universiteit, namelijk de Digitale Campus. Eén van de dingen die daarbij hoorde was het geven van een demo.

Dit was wel spannend. Het werk bij 2at was toen natuurlijk nog redelijk nieuw voor mij. Maar gelukkig kende ik de klant al wel. Dit kwam doordat ik vanaf het begin bij vergaderingen was, waardoor ik wist wat er speelt in de organisatie. Dit maakte ook dat de demo een succes was!

In de beginperiode heb ik veel geleerd. Wat hierbij helpt, is dat we bij 2at procesmatig werken, in sprints. Dit geeft veel inzicht. Je werkt in overzichtelijke stappen naar een resultaat toe. Daarnaast werken we met handshakes. Dit is een manier om bij elkaar te checken of alles duidelijk is. In mijn geval is dat vaak met de developers, om te zien of ik het ontwerp duidelijk genoeg heb geschetst.


"Wat ik nog wel wil zeggen is dat ik mij snel thuis voelde bij 2at. Er hangt een sfeer waarbij je je welkom voelt."


Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit als Solution Architect?


Ik heb geen gemiddelde werkdag, elke dag is anders! Maar als ik op kantoor ben, begin ik tussen 8.00 en 8.30 uur. Ik neem dan eerst een kop koffie om goed wakker te worden, maak een praatje met collega’s, lees mijn mail en bekijk mijn agenda. Vervolgens is het tijd om mijn acties te bekijken. We hebben een digitaal bord waarop alles staat, wat er in de sprints moet gebeuren. Deze taken maak ik concreet en persoonlijk, in mijn eigen lijst in OneNote.


De ochtenden gebruik ik verder voor uitzoekklussen en ander denkwerk. De middagen werk ik aan taken, zoals het inrichten van een procescatalogus. In zo’n catalogus kunnen verschillende processen voor een klant worden ingericht. Dit gebeurt met low-code, zodat het eenvoudig nog zelf aan te passen is.

Andere dagen ben ik de hele dag in bespreking. Of ik werk op locatie bij een (potentiële) klant. Zo’n dag kan gepland zijn om bijvoorbeeld te bespreken waar een organisatie op IT-gebied tegenaan loopt. Er is dan vaak al een gesprek geweest met een van onze customer succes managers. Maar ik ga dieper in op de oplossingen.

Of ik geef demo’s, vaak samen met een collega. We laten dan aan toekomstige klanten zien wat we kunnen bouwen, of aan bestaande klanten wat we hebben gebouwd. Bijvoorbeeld een studentenportaal of een procescatalogus. In het laatste geval is het vaak een lange dag, als een werkbezoek bijvoorbeeld in Heerlen of Enschede is. Dan ben ik laat thuis!

Kun je een voorbeeld noemen van wat je precies voor een klant ontwerpt?

Bij de Open Universiteit heb ik verschillende processen ingericht. Zo bouwden we bijvoorbeeld een systeem, om aanvragen te verwerken voor voorzieningen bij functiebeperkingen. Hierbij kun je denken aan voorleessoftware bij dyslexie.

Dit neemt zowel de medewerkers, als de studenten werk uit handen. Het systeem toetst de protocollen en checkt of bij de aanvraag voldoende informatie is ingevuld. Ontbreken er gegevens? Dan is dat meteen zichtbaar.

Een ander voorbeeld van een proces is het aanvragen van een betalingsregeling door studenten. Hierbij wordt door het systeem getoetst wat er mogelijk is. Deze kijkt bijvoorbeeld naar betaalachterstanden. Op deze manier kan veel geautomatiseerd worden.

Het is handig dat we totaaloplossingen ontwerpen, zoals bij de Open Universiteit. Hierin komen al deze verschillende processen samen. Uit eigen ervaring weet ik namelijk hoe vervelend het kan zijn wanneer je als student met veel verschillende systemen te maken hebt.

Tot slot: wat wil je zelf nog toevoegen aan jouw ervaring bij 2at?


Wat ik nog wel wil zeggen is dat ik mij snel thuis voelde bij 2at. Er hangt een sfeer waarbij je je welkom voelt. Ik ben in december begonnen en in januari gingen we met een groep op skivakantie. Ik ging meteen mee en daardoor heb ik mijn collega’s goed leren kennen.

Verder vind ik het fijn dat iedereen goed bereikbaar is bij 2at. Er werken zo’n 50 mensen, verdeeld over 3 teams. Best een aantal, maar toch is iedereen goed te vinden. Al met al heb ik het goed naar mijn zin en werk ik graag nog aan veel mooie projecten mee!

Ook werken bij 2at? Bekijk hier onze vacatures.  

Ruben Hassing Auteur

Vraag een demo aan

Op zoek naar extra inspiratie?

Heeft de informatie op onze website je weten te triggeren of ben je op zoek naar specifieke informatie? Vraag dan eens een demo aan en laat ons in de opmerking weten waar je naar op zoek bent. Wij vertellen je graag meer over onze visie, strategie of kennis op het gebied van technologie.

Overig nieuws

Contact Reykjavikstraat 1
3543 KH Utrecht
030-8008000
contact@2at.nl