Het nieuwe kalenderjaar is van start, en dit is het perfecte moment om samen vooruit te kijken. Wat zijn de trends en ontwikkelingen in het onderwijs? Welke kansen en bedreigingen vloeien hieruit voort? En vooral, welke rol kunnen wij hierin spelen?
Ik nodig je graag uit om hierover in gesprek te gaan aan de hand van vijf vragen. Ik heb mijn eigen antwoorden alvast opgeschreven en ben benieuwd naar jouw mening. Zijn we het eens? Mis ik iets belangrijks? Of sla ik de plank volledig mis? Laat het me weten—zo leren we van elkaar!
Misschien verwacht je hier een uitgebreid antwoord over de snelle opkomst en enorme potentie van Artificiële Intelligentie. Hoewel dat een belangrijke technologische ontwikkeling is, denk ik niet dat dit het onderwerp is waar mensen in het onderwijs wakker van liggen of over dromen.
Het échte thema op dit moment is de financiële onzekerheid vanuit Den Haag. Ondanks stakingen en onderhandelingen dreigt er een enorme bezuiniging, die onvermijdelijk serieuze impact zal hebben op onderwijs en onderzoek. Dit dwingt onderwijsinstellingen om scherp naar hun uitgaven te kijken en nieuwe inkomstenbronnen te zoeken.
Enerzijds betekent dit dat bestaande processen slimmer en efficiënter moeten worden ingericht. Anderzijds gaat er steeds meer aandacht naar commerciële activiteiten, Leven Lang Ontwikkelen (LLO), alumnibeheer, fondsenwerving, en intensievere samenwerkingen met het bedrijfsleven.
Technologie kan niet alle uitdagingen wegnemen, maar wel een groot verschil maken als de juiste keuzes worden gemaakt. Steeds meer organisaties, zowel binnen als buiten het onderwijs, kiezen strategisch voor low-code platforms.
Deze keuze heeft niet alleen technische en functionele voordelen, maar ook een positieve financiële impact:
Kortom, een low-code platform verhoogt de efficiëntie, verlaagt de IT-kosten, en versnelt nieuwe initiatieven, zoals op het gebied van LLO—zonder dat je hiervoor extra systemen hoeft aan te schaffen.
Succes draait voor mij niet om losse projecten, maar om de langetermijnrelaties die we met onderwijsinstellingen hebben. Hoe beter we onze klanten begrijpen, hoe beter we kunnen meedenken en technologische kansen benutten.
Ik ben trots dat we in 2024 geen enkele klant hebben verloren én dat nieuwe klanten hun weg naar 2at hebben gevonden. Zo zijn we bij de Vrije Universiteit gestart met het vervangen van hun CRM-systeem voor studentenwerving, alumni, fondsenwerving, en LLO. Bij BUas configureren we stageprocessen met onze process configurator. De HAS Green Academy koos ons voor het beheer van hun integraties. En bij TU/e bouwen we een centraal CRM-platform voor de hele universiteit.
Samenwerken met zoveel instellingen om echt impact te maken op het onderwijs geeft veel voldoening.
Ik spar graag met mensen uit verschillende omgevingen. Hoe unieker en complexer de vraag, hoe interessanter ik het vind! Juist als ik het antwoord niet direct weet, word ik uitgedaagd om te zoeken en te leren.
Daarnaast delen we onze kennis actief via verschillende initiatieven. In 2024 hebben we onder meer:
Al deze momenten boden waardevolle gesprekken en inzichten—iets waar ik graag meer van zie in 2025!
Dat we de onzekerheid vanuit Den Haag gebruiken als katalysator om échte keuzes te maken, keuzes die bijdragen aan beter onderwijs en onderzoek, zowel op korte als lange termijn.
Ik hoop dat we de status quo durven uitdagen en stoppen met "zo doen we dat nu eenmaal." IT moet niet over systemen gaan, maar over impact, nut, en toegevoegde waarde voor mensen. Technologie moet makkelijk en behulpzaam zijn, en dat is helaas nog lang niet altijd vanzelfsprekend.
Sommige instellingen zetten nu al mooie stappen en inspireren anderen om te volgen. Laten we in 2025 samen blijven werken aan een toekomstbestendig en beter functionerend Nederlands onderwijs!